Zadania do wykonania 6

Temat tygodnia DBAMY O PRZYRODĘ

 

Poniedziałek, 20.04.2020 r.

Temat: Strażnicy przyrody

 

1. Rodzic czyta dziecku wiersz Agaty Widzowskiej "Strażnicy przyrody".

Karty pracy, cz. 4, s. 12–13.

Kolorowanie rysunków zwierząt.

Dziecko odpowiada na pytanie − Co robiły dzieci w lesie? − Co mówiły zwierzęta o dzieciach? − Jak ty zachowujesz się w lesie?

 

2. Słuchanie piosenki "Nasza planeta"

https://www.youtube.com/watch?v=1MZovZPTP7I

Rozmowa z dzieckiem o piosence. - O czym jest piosenka? - Czy ty pomagasz naszej planecie? - Jak to robisz?

 

3. Poznanie literki H, h małek i wielkiej. Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczy, cz. 2 s. 70.

 

4. Spacer – przyglądanie się otoczeniu: czy jest czyste, czy zaśmiecone. Szukanie przyczyny tego stanu.

 

5. Kogo możemy nazwać przyjacielem przyrody?

Potrzebujemy: zielony karton, mazak. Dziecko podają propozycje, a rodzic zapisuje je na zielonym kartonie. Ozdabiamy karton motywami roślinnymi.

Przykładowe propozycje dziecka: Przyjaciel przyrody: nie zrywa kwiatów; nie łamie gałązek drzew; nie śmieci; dokarmia ptaki (zwierzęta); oszczędza wodę, elektryczność; segreguje śmieci; lubi zwierzęta. Zawieszamy w pokoju dziecka w widoczym miejscu.

 

Wtorek 21.04.2020 r.

Temat: Jak dbać o przyrodę.

 

1. Karty pracy, cz. 4, s. 14–15. Oglądanie obrazków. Ocenianie, czy Olek i Ada są przyjaciółmi przyrody. Rysowanie, jak dzieci dbają o przyrodę. Słuchanie nazw roślin chronionych przedstawionych na zdjęciach.

 

3. Zabawy badawcze – Gdzie jest powietrze?

Potrzebne będą: balon, słomka do napojów, kubeczek z wodą, paski bibuły zawieszone na nitce. Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat powietrza (przypomnienie) – gdzie się znajduje; czy ma kolor, kształt; w jaki sposób można poznać, że znajduje się wokół nas.

- Nadmuchiwanie balonów – obserwowanie ich powiększania się, wypuszczanie powietrza z balonów w kierunku własnej twarzy.

- Wciąganie powietrza do płuc i wydychanie go przez słomkę do napojów do kubeczka z wodą – obserwowanie powstających bąbelków.

- Dmuchanie na paski bibuły zawieszone na nitce.

- Obserwowanie drzew poruszanych wiatrem.

Rodzic wyjaśnia, że powietrza nie można zobaczyć ani powąchać, lecz można poczuć, ale tylko wtedy, gdy porusza się jako wiatr. Podkreśla znaczenie powietrza dla życia ludzi i zwierząt oraz jego wszechobecność wokół nas.

Jak znaleźć powietrze? Polecam inspiracje do innych doświadczeń!!!

https://www.youtube.com/watch?v=Xgcf_IbiVjU

3. Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczy, cz. 2 s. 74.

 

Środa 22.04.2020 r.

 

Temat: Ochroń przyrodę

 

 

 

1. Ziemskie problemy

Dzielimy pokój dziecka na pół taśmą malarską. Po jednej stronie kładziemy obrazek z Ziemią uśmiechniętą, po drugiej z Ziemią smutną. Czytamy dziecku o rzeczach, które na Ziemię wpływają dobrze lub źle. Jego zadaniem jest przeskoczyć lub przebiec na część pokoju z odpowiednią ziemską miną.

 

- recykling

 

- sadzenie drzewa

 

- sadzenie kwiatów

 

- zbieranie śmieci

 

- zakręcanie kranu podczas mycia zębów

 

- korzystanie z materiałowych toreb 

 

- śmiecenie

 

- zatruwanie środowiska

 

- kapiący kran

 

- telewizor włączony przez całą noc itd.

 

 

 

2. Ćwiczenie plastyczne – Segregujemy śmieci.

 

Potrzebujemy: karta z wydrukowanymi pojemnikami na śmieci lub samodzielnie narysowane pojemniki na śmieci, klej, nożyczki, kredki. • Oglądanie rysunków pojemników służących do segregowania śmieci. • Wycinanie z karty elementów pojemników. • Kolorowanie pojemników na odpowiednie kolory, w zależności od rodzaju śmieci, jakie należy do nich wrzucać

 

 

 

 

 

3. Zabawa Segregujemy śmieci

 

https://learningapps.org/watch?v=pgvqvh97n20&fbclid=IwAR3HTRZgliIHs4tjJhMIPPBJ26fLPE0FVLGZ5vRCstDT6WzuvQSyz_teW5k

 

 

 

3. Spacer w pobliżu przedszkola. Obserwowanie przez dzieci roślin występujących w najbliższej okolicy. Nazywanie ich, opisywanie wyglądu. Podkreślanie znaczenia roślin w życiu człowieka.

 

 

 

4. Karta pracy, cz. 4, s. 16  Oglądanie sytuacji przedstawionych na obrazkach. Układanie o nich zadań. Przedstawianie ich za pomocą liczmanów. Rysowanie po śladzie drogi Olka, Ady i dziadka do lasu. Karta pracy, cz. 4, s. 17.  Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie. Rysowanie po śladach. Rysowanie tulipanów po śladach, bez odrywania kredki od kartki. Kolorowanie ich.

 

Dodatkowe zabawy i aktywności związane z tematyką tygodnia.

 

http://swiatprzedszkolanki.pl/?p=493

 

Co to jest ekologia – oszczędzanie energii!

 

https://www.youtube.com/watch?v=zleExE18fqQ

 

 

Czwartek 23,04.2020 r.

 

Temat: Hodowla hiacyntów.

 

 

 

1. Karta pracy, cz. 4, s. 18. Łączenie śmieci z odpowiednimi pojemnikami. Rysowanie butelek i słoików po śladach.

 

 

 

2. Instrumentacja wiersza Bożeny Formy "Dbaj o przyrodę".

 

Potrzebne będą: rolka po ręczniku papierowym, dwie plastikowe butelki, puszka po napoju (wypełniona kaszą), szeleszcząca reklamówka, gazeta. Rodzic recytuje dziecku wiersz. Dziecko powtarzają go za rodzicem. Następnie łączy tę czynność z klaskaniem. Podczas instrumentacji klaskanie zastępuje gra na instrumentach.

 

Dzieci:

 

Kochamy naszą planetę, uderza butelkami na raz o podłogę, na dwa, trzy – butelką o butelkę,

 

przecież na niej mieszkamy, potrząsa puszkami,

 

chcemy, by była piękna, uderza rolką o rolkę,

 

dlatego o nią dbamy. potrząsa puszkami,

 

Nie zaśmiecamy lasów, zgniata gazety,

 

w nich żyją zwierzęta, potrząsa puszkami,

 

to nasi przyjaciele, szeleszcze reklamówkami,

 

każdy z nas o tym pamięta. potrząsa puszkami,

 

Chcemy mieć czystą wodę uderza butelkami na raz o podłogę, na dwa, trzy – butelką o butelkę,

 

w jeziorach i oceanach, potrząsa puszkami, chcemy,

 

by słońce świeciło prostują zgnieciata kule z gazet,

 

na czystym niebie dla nas. potrząsa puszka

 

 

 

3. Założenie hodowli hiacyntów.

 

Karta pracy, cz. 4, s. 19. Olek i Ada zakładają hodowlę hiacyntów. Dziecko z rodzicem ogląda rysunkiAdy i je rozszyfrowywuje. Dziecko podaje, jakie czynności należy wykonać:

 

− przygotować doniczkę z ziemią,

 

− włożyć do doniczki cebulkę hiacynta,

 

− podlać roślinę i umieścić w słonecznym miejscu,

 

− podlewać hiacynta co kilka dni.

 

Uzupełnianie rysunków tulipana według wzoru.

 

• Założenie hodowli przez dziecko. Potrzebne będą: cebulki hiacyntów (ewentualnie inny kwiat cebulowy), ziemia ogrodnicza, konewka z wodą, łopatki, doniczki.

4. Rysowanie na temat: Jaki piękny jest świat! Dziecko przedstawia na rysunku piękno przyrody – roślin, zwierząt, wykorzystując obrazki zwierząt i roślin.

 

Piatek 24,04.2020 r.

Temat: Lis i lornetka.

 

1. Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej "Lis i lornetka". Książka (s. 66–69) . Rodzic czyta opowiadanie, a dziecko ogląda ilustracje.

Przedszkolaki bardzo lubią wycieczki. Odwiedziły już zoo, ogród botaniczny i Muzeum Lalek. Tym razem grupa Ady wybrała się do lasu na lekcję przyrody, bo nauka w terenie jest znacznie ciekawsza niż zwykłe opowieści. Dzieci koniecznie chciały obejrzeć paśniki dla zwierząt. W świecie zwierząt nastąpiło wielkie poruszenie. – Schowajcie się! – krzyknął płochliwy zając. – Idą tu małe człowieki! – Nie mówi się człowieki, tylko ludzie – poprawiła go łania, spokojnie przeżuwając młode pędy drzew iglastych. – Na pewno zaatakują kijkami nasze mrowiska! – pisnęły przerażone mrówki. – Kiedyś wielki dwunożny człowiek podeptał nasze całe królestwo! – Pobiegnę wywęszyć, jakie mają zamiary – oznajmił lis i ruszył przed siebie, wymachując puszystą kitą. – Boimy się hałasu – pisnęły zajączki, tuląc się do uszatej mamy. – Tydzień temu ludzkie istoty zostawiły w lesie pełno śmieci: puszki, sreberka po czekoladzie i butelki! – krzyknął oburzony borsuk. – Chyba nie wiedzą, że kiedy słońce rozgrzeje zbyt mocno szklaną butelkę, to może wywołać pożar lasu! – To straszne! – oburzyła się wiewiórka. – Zaraz przygotuję pociski z orzechów i będę nimi rzucać. Pac! Pac! W tej samej chwili zza drzew wyłonił się jeleń i dostojnym krokiem zbliżył się do paśnika. – Witam państwa – przywitał się. – Słyszałem, że boicie się ludzi. Powiem wam, że bać się należy myśliwych, którzy mają strzelby, ale nie ludzkich dzieci, bo one mają dobre serca. – Tiuu, tiuu! My znamy te maluchy! – odezwały się ptaki. – Zimą sypią dla nas ziarenka i szykują słoninkę w karmnikach, żebyśmy nie zamarzły z głodu. Nadbiegł zziajany lis i, łapiąc oddech, wysapał: – Kochani, nie ma się czego bać! Te człowieki to bardzo miłe stworzenia. – Nie mówi się człowieki, tylko ludzie – po raz drugi odezwała się łania. – No dobrze, ludzie. Duże stworzenie w spódnicy mówiło do nich „moje kochane przedszkolaki” czy jakoś tak… Urządzili sobie piknik na polanie, a potem posprzątali wszystkie śmieci. Na trawie nie został ani jeden papierek po kanapkach, ciastkach i cukierkach. Wszystkie butelki po sokach i pudełeczka po jogurtach wyrzuciły na parkingu do wielkiego kosza na śmieci. – A nie krzyczały? – szepnęły wciąż wystraszone zajączki. – Ależ skąd! One dobrze wiedziały, że w lesie trzeba być cicho, żeby nas nie płoszyć. – O! To znaczy, że szanują nas i las – powiedziała do rymu pani zającowa. 186 – Szanować las najwyższy czas! – odpowiedziały chórem zwierzęta. Tego dnia dzieci wróciły z wycieczki bardzo zadowolone. Nauczycielka pochwaliła wszystkie za to, że w lesie zachowywały się tak, jak należy: nie hałasowały, nie niszczyły mrowisk i norek, nie zrywały żadnych roślin bez zgody pani i pięknie posprzątały po zakończonym pikniku. – A może narysujecie to, co najbardziej zapamiętaliście z dzisiejszej wycieczki? Zrobimy wystawę o lesie. – Tak! Chcemy! – Ja namaluję wiewiórkę – ucieszyła się Zuzia. – I ptaszki. – A ja narysuję mech – postanowił Jacek. Pani rozdała dzieciom kartki, kredki i farby. Sama też postanowiła coś namalować. Powstały prawdziwe dzieła sztuki: drzewa iglaste oświetlone słońcem, wiewiórka, ślady kopytek, zielona polana i ptaszki na gałęziach. Jacek namalował czarną plamę i oznajmił wszystkim, że to jest nora niedźwiedzia. Ada narysowała lisa trzymającego w łapkach jakiś dziwny przedmiot. – Co to jest? – zapytała Kasia. – To jest lis – odpowiedziała Ada, chociaż uznała, że bardziej przypomina psa niż lisa. – A co on trzyma? – Lornetkę – odpowiedziała Ada. – Lornetkę? Przecież lisy nie używają lornetek – stwierdził Piotrek. – Nie widziałem tam żadnego lisa. – A ja widziałam – odparła Ada. – Cały czas nas podglądał! – Naprawdę? – Naprawdę. Ciągle nas obserwował, a zza drzewa wystawała jego ruda kita. – To dlaczego nam nie powiedziałaś? – Nie chciałam go spłoszyć. Widocznie sprawdzał, czy umiemy się dobrze zachować w lesie. – Pewnie, że umiemy! – stwierdził Piotrek. Nauczycielka zebrała wszystkie obrazki i przyczepiła je do specjalnej tablicy. – Jaki tytuł nadamy naszej wystawie? – zapytała dzieci. Było wiele propozycji, ale najbardziej spodobał się wszystkim pomysł Ady: „Czas szanować las”. Jednak największe zdziwienie wywołał rysunek nauczycielki. – Dlaczego pani powiesiła pustą kartkę? – zdziwiły się dzieci. – Ona nie jest pusta – uśmiechnęła się tajemniczo pani. – Przecież pani nic nie narysowała… – Narysowałam w wyobraźni. Mój rysunek przedstawia leśną ciszę. Oj, nasza pani zawsze nas czymś zaskoczy!

Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat opowiadania.

− Jak zwierzęta przyjęły obecność dzieci w lesie?

− Dlaczego zwierzęta bały się dzieci?

− Co powiedziały o dzieciach zwierzęta, które je obserwowały: jeleń, ptaki, lis?

− Co zrobiły dzieci po powrocie do przedszkola? Co zrobiły dzieci po powrocie do przedszkola?

− Kogo narysowała Ada? Dlaczego?

− Co narysowała pani? Co przedstawiał jej rysunek?

 

2. Rysowanie przez dzieci tego, co kojarzy im się z lasem.

 

3. Zabawa ruchowa – Ziemia, woda, powietrze.

Dziecko staje twarzą do rodzica.

− Na hasło: Ziemia – dotyka dłońmi podłogi, jednocześnie przykucając.

− Na hasło: Woda – chwyta się dłońmi za kolana.

− Na hasło: Powietrze – wskazuje przestrzeń nad głową. Rodzic podaje hasła w różnej kolejności. Gdy dziecko się pomyli, zamienia się z rodzicem rolami i zabawa trwa dalej.

 

4. Dla dzieci chcących zgłębić temat ekologii polecam strony:

 

https://kwiecien.academy/dzien-ziemi-22-kwietnia/

https://www.fundacja-naszedzieci.pl/aktualnosci/zielono-nam-moj-ekologiczny-zeszyt-rysunkowy.html